Slankeformelen er bygget på påstanden om at jevn fokus på målet er nødvendig for at det skal kunne oppnås.

Gjennomfør mentaløvelsen daglig. De 5 punktene står for «ingrediensene» i formelen. Bruk fantasien.

I punkt 1 skal du med lukkede øyne innrette din mentale oppmerksomhet på «deg selv ferdig slank».
I punkt 2 skal du forestille deg at du «går inn i deg selv som slank». Fantaser om hvordan det kommer til å oppleves å bevege seg omkring i den lette fremtidige kroppen din.
I punkt 3 skal du kjenne på den oppstemte emosjonen du har opparbeidet.
I punkt 4 skal du ta tak i motivasjonsfølelsen, den faste besluttsomheten til at dette skal du fullføre.
I punkt 5 skal du kjenne hvor sterk tilliten din er til at du kommer til å oppnå dette.
Lukk opp øynene og reis deg. Ta gjerne noen lette trinn der du står, og hold på øvelsens virkning gjennom dagen. Spill slank for deg selv når det passer deg. Dette vil ha gunstig effekt på din slankeprosess.

I tillegg til å gjennomføre denne daglige øvelsen, må du sørge for å holde på tilliten til at du kommer til å oppnå målet. Hvis ikke du har tillit, fokuserer du neppe på målet, og målfokus er en forutsetning for å nå det.

Men hvordan skal du merke at du tviler, og hva skal du gjøre?
Når du tviler, vil du merke en nedstemt emosjon. Når du tviler på om du kommer til å oppnå mål som betyr mye for deg, blir du nedstemt. Heldigvis varsler emosjonen deg om at du selv har åpnet for tanker som undergraver det som betyr mye for deg. Da må du våkne.

Løsningen er å gjenopprette tilliten. Det beste er å foreta mentaløvelsen. Om det ikke er et godt tidspunkt for å gjennomføre mentaløvelsen, bør du «distrahere deg vekk» fra tvilstankene du nettopp hadde. Prøv heller å tenke på noe annet, for eksempel noe humoristisk.
Gjennomfør mentaløvelsen når du kan sette deg et rolig sted.

Om du tenker gjennom det som skjedde i forkant av at tvilen dukket opp, kan du se på situasjonen med et nøkternt blikk og finne ut at det ikke er 100% sikkert at det skulle behøve å resultere i tap av tillit til målet. Du bør alltid analysere situasjonen i etterkant.

Det er lurt å se på hva som kan føre til at du slipper inn tvilstanker. På den måten kan du være litt forberedt, og gjenoppbygge tillit med en gang du gjenkjenner det, og før emosjonen varsler deg.

Her har du noen eksempler på hva som ofte fører til at man åpner for tvilstanker:

Det er for eksempel ikke noen grunn til å tvile på om du kan oppnå ditt mål fordi om du har;
– spist et stort kakestykke
– hørt om ny forskning som påstår at noen har et gen som gjør det vanskelig å redusere kroppsvekt
– droppet dagens treningsøkt
– vært på badevekten og blitt misfornøyd med tallet den viste
– nettopp vært i en overfylt buss hvor du er sikker på at folk både glodde på deg og tenkte at du tok stor plass
– hørt din kusine fortelle at deres felles farmor slet med vekten hele sitt liv og at det kan bety at det «ligger til familien»
– sett at ditt speglbilde ikke viste det du ønsket
– pådratt deg en følelse av å være «stappet» etter en ekstra velsmakende middag
– prøvd kjoler til en forestående samling og tenkt du så «bumsete» ut
– mislyktes i å oppnå ditt mål innen en satt dato…

Og kanskje vet du om eksempler som er typisk for deg?

Uansett; i alle slike tilfeller bør du – så snart du merker nedstemthet – rette fokuset på det som er ditt mål; deg selv ferdig slank.
Jo mer effektiv du blir på dette, jo raskere går prosessen frem mot mål.

Når det gjelder slankemidler (dietter og aktiviteter) er det ikke feil å fokusere på dem, men når du gjør det, husk at du da ikke er målfokusert. Det er ikke midlene som er målet, midler kan brukes til å nå målet.

Men bare det å fokusere på målet vil stimulere og inspirere deg og føre til at du får ideer, innfall og tiltrekning i retning av midler som kan føre deg til målet, midler som i det tilfellet er tilpasset deg personlig. Sånn sett kan det tenkes at du ikke behøver å lete og gruble på hvilke midler du skal velge.

Slankeformelen